De Regio Alkmaar staat bekend om haar MKB- en familiebedrijven. Ook staat Alkmaar bekend als de enige stad ten Noorden van Amsterdam waar HBO opleidingen worden aangeboden om na de vele MBO opleidingen je studie te vervolgen. Er is dus sprake van een uitstekende match tussen arbeidsmarkt en onderwijs aanbod. De ondernemers die werken met WO afgestudeerden trekken medewerkers naar onze Regio. Nu moeten wij als Regio zorgdragen voor het feit dat onze talenten in de Regio blijven om te studeren en te werken.
Het studie aanbod kan beter worden afgestemd op de arbeidsmarkt zoals die in Noord-Holland ten Noorden van de MRA nu is en zal uitbreiden. Noord-Holland zal zich meer focussen op bedrijven in de maritieme- en agri business gebonden sectoren. Daarnaast is er ruimte voor duurzaam innovatieve-, ICT- en voeding gerelateerde bedrijven. Voor het onderwijs is deze focus agenda een uitgangspunt voor het aanbod in de nabije toekomst. Het vereist aandacht om de benodigde opleidingen op zowel MOB als HBO niveau in de Regio aan te bieden waardoor we er nog beter in slagen om de Talenten in onze Regio te behouden.
Alkmaar heeft geen behoefte aan fysieke WO opleidingen ofwel universitaire faculteiten. Alkmaar is voorzien van een meer dan goed glasvezel netwerk waardoor studeren aan alle universiteiten over de wereld tot de mogelijkheden behoord. Dit moet meer uitgedragen worden.
Vervolgens vragen wij aandacht voor internationalisering. In Alkmaar komt de Europese school waar internationaal onderwijs wordt aangeboden aan de kinderen van expats die reeds in Noord-Holland wonen en werken. Ook deze talenten behouden wij graag in de Regio. Voor hen is internationaal vervolg onderwijs in de Regio een voorwaarde om te blijven.
Een marketing campagne kan de Regio beter op de kaart zetten door uit te leggen hoeveel innovatie labs er in Noord-Holland zijn maar ook hoeveel bedrijven zelf interne opleidingen aanbieden. Door deze zaken uit te dragen waardoor potentiële studenten c.q. werknemers dit weten hoe meer Talenten in Noord-Holland blijven of er naartoe komen. Ook werkgevers die opleidingen aanbieden kunnen dit beter promoten.